Britská kosmetická značka Lush Cosmetics se od 26. listopadu distancuje od sociálních sítí jako Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat a WhatsApp. Proč tomu tak je? Uškodí to značce nebo si naopak upevní pověst firmy, která se snažila vždy prosadit pozitivní změny ve společnosti?
„Jako tvůrce koupelových bomb vkládám veškeré své úsilí do vytváření produktů, které lidem pomáhají vypnout a relaxovat a dbát o životní pohodu. Sociální sítě jsou s tím ale nyní v přímém rozporu, jejich algoritmy jsou navrženy tak, aby nutily lidi scrollovat a sledovat další a další příspěvky a bránily jim vypnout a relaxovat,“ uvedl v oficiálním prohlášení jeden z hlavních představitelů a vynálezců produktů Jack Constantine. Tento citát je součástí webové kampaně, kterou Lush spustil zároveň s odchodem ze sociálních sítí. Mezi hlavními důvody tohoto rozhodnutí jsou negativní dopady na psychické zdraví mladé generace. Lush nesouhlasí s tím, jak jsou například na Instagramu nebo na TikToku vytvořené algoritmy za účelem skrytí skutečných obchodních záměrů nebo toků příjmů. Jsou pro uživatele velice škodlivé a návykové. S tím souvisí jejich hlavní slogan kampaně „Buďte jinde“, který se objeví při rozkliknutí jejich instagramových účtů na feedu místo klasických příspěvků s produkty apod.
Lush se zároveň přesunul na platformu Pinterest, která se doposud podobným algoritmům vyhýbala a funguje na bázi seřazování příspěvků na zdi podle oblíbenosti mezi uživateli. Tuto platformu si vybrali zejména díky tomu, že je podle nich jedna z těch, které ,,nepoužívají algoritmy, které mezi uživateli šíří negativní obsah, fake news nebo extrémní názory s cílem podpořit aktivitu, počty kliknutí a sdílení na dané platformě.“ Nějaké příspěvky se budou nadále také objevovat na Twitteru, LinkedInu a jejich Youtube kanál (Lush UK) bude také stále fungovat.
Prozatím se Lush bude držet své iniciativy a ve všech státech, kde jsou dostupné jejich produkty bude aktivní jen na těchto sociálních sítích. Na svém webu uvedli, že to mají v plánu do doby, než se něco zásadního změní v rámci změny uživatelských podmínek. Cílem není jen samozřejmá snaha o ukázání lidem, jak velký problém sociální sítě představují, ale zároveň je to podle nich průkopnický krok. Doufají, že je budou následovat další značky, které mají podobně velký vliv.
Tomuto rozhodnutí se na jednu stranu nelze divit. Lush se dostal do širokého povědomí především jako značka, která se vždy zabývala závažností klimatické změny a podporovala netestování na zvířatech. Tento krok je bezpochyby další pozitivní posun k nějaké změně.
To, že jsou sociální sítě spíše škodlivé a návykové je věčně připomínaný fakt, který si většina mladých lidí uvědomuje. Zároveň je to stále ale rybníček, ve kterém se marketingově daří značkám nejlépe a je finančně nejzajímavější. Především, protože je sleduje nejvíce lidí, tudíž mají největší dosah. Dá se předpokládat, že vzdát se takových příležitostí se jen tak někomu chtít nebude. Otázkou tedy zůstává, zda to bude mít nějaký reálný dopad.
Další informace a celá kampaň ke zhlédnutí zde.